Історія кафедри

Кафедра німецької та французької мов була створена на базі кафедри іноземних мов гуманітарних факультетів 4 березня 1998 року.
Необхідність поділу кафедри на дві (англійської філології і німецької та французької мов) виникла, значною мірою, у зв’язку з утворенням факультету іноземної філології, зараз Інституту іноземної філології, який у 1999 році здійснив свій перший випуск. Нині на кафедрі, яку з 1998 року очолює кандидат педагогічних наук, професор Л. С. Вінічук, працюють 1 доктор наук, професор, 2 кандидати наук, 3 доценти, 7 старших викладачів, 23 асистенти. Викладання іноземних мов забезпечують кваліфіковані викладачі О. В. Яременко, В. Д. Науменко, Л. С. Вінічук, З. І. Єленіна, О. М. Кагановська, В. М. Сокорчук, О. В. Андрусевич, Л. А. Гудович, І. В. Бурчик, П. Ю. Мельник, О. А. Пільгуєва та інші. Щороку склад кафедри поповнюється за рахунок кращих випускників нашого університету, які продовжують традиції кафедри та Інституту іноземної філології (М. О. Бочарнікова, О. І. Клименко, Н. М. Дермель, Д. В. Трубачова, І.С. Шульга, О. С. Макарова, О.В. Левчик, І.В. Ганоль та інші).
Значний внесок у становлення та розвиток кафедри зробили досвідчені викладачі старшого покоління: кандидат педагогічних наук доцент Н. Г. Мокрієва (зараз на заслуженому відпочинку), кандидат педагогічних наук, доцент О. В. Яременко, кандидат педагогічних наук, професор Л. С. Вінічук, доцент З. І. Єленіна, старші викладачі В. Д. Науменко, Л. А. Гудович.
До 2002 року кафедра забезпечувала викладання німецької, французької та італійської мов на денній та заочній формах навчання факультету іноземної філології, а також на 6 факультетах гуманітарного циклу, а саме: факультету української філології, історичному, соціально-гуманітарному, педагогічному, дефектологічному та музично-педагогічному факультетах. Зі створенням кафедри іноземних мов гуманітарних факультетів (квітень 2002 р.) викладачі кафедри викладають німецьку, французьку, італійську та іспанську мови на денній та заочній формах навчання Інституту іноземної філології, а також на вечірньому факультеті (спеціальність "Іноземні мови"). Викладаються як практичні дисципліни (практика мови, практична фонетика та граматика), так і теоретичні курси (історія іноземних мов, лексикологія, теоретична фонетика та граматика, теорія та практика перекладу, тощо).
Кафедра також здійснює викладання німецької та французької мов як другої іноземної.
Викладачами кафедри створені навчальні типові програми підготовки фахівців за освітньо-професійними рівнями „бакалавр”, „спеціаліст”, „магістр”. З урахуванням вимог Болонського процесу розроблені робочі програми з усіх дисциплін, що читаються на кафедрі (німецька, французька, італійська та іспанська мови). На даному етапі головним завданням навчально-методичної роботи колективу кафедри є організація та впровадження у навчальний процес кредитно-модульної системи та модульно-рейтингового оцінювання знань студентів. Саме тому питання про організацію і удосконалення самостійної та індивідуальної роботи студентів є предметом постійної уваги викладачів кафедри. Створюються електронні підручники, які користуються найбільшим попитом, методичні рекомендації та навчально-методичні комплекси з пакетом контрольних завдань та тестів для контролю самостійної та індивідуальної роботи студентів, тестові завдання для проведення моніторингу знань студентів.
Колектив кафедри приділяє постійну увагу вдосконаленню методики викладання іноземних мов, підвищенню ефективності та якості лекцій і практичних занять. В своїй роботі викладачі керуються Рекомендаціями Ради Європи (РРЄ), які мають на меті забезпечити спільну основу для розробки навчальних планів, типових програм, іспитів, підручників, а також подолати бар’єри у спілкуванні між фахівцями у галузі викладання сучасних мов, які представляють різні освітні системи Європи.
У навчальному процесі використовуються новітні методи викладання іноземних мов за допомогою сучасних підручників, технічних засобів навчання, аудіо - відео - та комп’ютерних матеріалів. Широко використовуються підручники, посібники, художня та науково-популярна література, видана в країнах, мова яких вивчається. Допомогу в забезпеченні цими матеріалами надають Інститут Гете, Французький культурний центр, Французьке посольство, Італійський культурний Центр Данте Аліг”єрі, з якими співпрацює кафедра. Студенти Інституту іноземної філології мають змогу відвідувати семінари та конференції, організовані цими центрами, користуватися їх бібліотечними фондами. Це дає їм можливість спілкуватися з носіями мови та здобувати нові знання про країни, мова яких вивчається.
Розширюється і міжнародні зв”язки кафедри. На кафедрі існує традиція запрошувати носіїв мови для викладання окремих аспектів німецької, французької та італійської мов. За сприяння посольства Італії в Україні на кафедрі працює доктор Ніхад Лоутфі Асаад ( Державний Університет Урбіна, Італія), який викладає курс країнознавства, керує магістерськими роботами. Кафедра співпрацює з фондом Роберта Боша, завдяки чому уже декілька років поспіль студенти мають можливість слухати лекції носіїв німецької мови. За сприяння відділу культури і співробітництва Посольства Франції в Україні проводить практичні заняття з французької мови пан Моліккі Тьєррі. У березні 2007 р., за ініціативи кафедри, була підписана угода про співпрацю з Інститутом підготовки педагогічних кадрів в Пуату-Шарант (Франція), яка передбачає обмін досвідом по підготовці фахівців, обмін студентами та викладачами. Кафедра співпрацює з французько-українською асоціацією „Сонце Енергодару”, яка щорічно організовує конкурси французької мови та соціокультурний обмін між французькою та українською молоддю.
Викладачі кафедри вивчають міжнародний досвід викладання іноземних мов, беручи участь у семінарах та культурно-мистецьких заходах, які організовують Інститут Гете, Французький та Італійський культурний центри. Викладачі кафедри і студенти є активними учасниками різноманітних конкурсів, які проводять Посольство Франції, Інститут Гете, Італійський культурний центр. Завдяки перемозі на цих конкурсах викладачі кафедри Мельник П.Ю., Шульга І.С., пройшли стажування у Франції, Горбач О.В. – у Німеччині, побували на стажуванні в Італії і викладачі італійської мови Карпенко Г.С., Макарова О.С., Труханова О.Г.
У 2003 році за призове місце у літературному конкурсі, який організовував відділ культури посольства Франції в Україні, студентка ІІІ курсу Чайка Марина була нагороджена поїздкою до Франції.
Науково-дослідна робота на кафедрі ведеться згідно з основними науковими напрямками університету: "Зміст освіти, форми, методи і засоби фахової підготовки вчителів" та "Теорія і технологія навчання та виховання в системі освіти". Всі викладачі кафедри мають індивідуальні теми досліджень, що витікають з вищезгаданих проблем. Тематика науково-дослідної роботи актуальна і відповідає профілю підготовки кваліфікованих фахівців. Результати досліджень викладачів використовуються для поповнення лекційних курсів, для удосконалення практичних занять, знаходять відображення у наукових статтях, доповідях на звітно-наукових конференціях викладачів університету, у навчально-методичних посібниках. Так, за останні роки викладачами кафедри створенні такі навчально-методичні посібники, які успішно використовуються в навчальному процесі:
1. В. Д. Науменко "Ласкаво просимо у світ німецької мови", 2002 р. (у співавторстві).
2. З. І. Єленіна "Франція. Її свята та традиції", 2002 р.
3. Л. С. Вінічук "Звуки французької мови", 2003 р.
4. О. М. Кагановська "Історія французької мови", 2003 р.
5. О. А. Пільгуєва "Ласкаво просимо у світ італійської мови" 2004 р.
6. О. В. Яременко "Методичні розробки практичних занять з німецької мови для студентів старших курсів педагогічних вузів", 2003 р. (у співавторстві).
7. Бойченко І.Ф. „Російсько – іспанський розмовник” (2003 р.)
8. З.І. Єленіна „Франція – Україна” (2005 р)
9. Ніхад Лоутфі Асаад „Збірник вправ з італійської мови для удосконалення граматичних навичок студентів І – ІІ курсів” (2006р)
10. Бойченко І.Ф. „Російсько-італійський розмовник” (2006 р)
Активну участь у наукових дослідженнях беруть і студенти. Тематика науково-дослідної роботи студентів актуальна і відображає основні лінгвістичні та методичні проблеми. Про результати своїх наукових досліджень студенти доповідають на звітно-наукових студентських конференціях, які щороку проводяться в Університеті.
На кафедрі працює лінгвокраїнознавчий гурток (керівник – зав.кафедри проф. Вінічук Л.С.), куди входять такі проблемні групи: "Складні часові форми та їх вживання в сучасній німецькій мові", науковий керівник - Горбач О.В.
"Країнознавство та його значення у вивченні іноземних мов" (на матеріалі німецької мови), наук.керівник - Христевич Н.А.
"Основні напрями розвитку франкофонії в Україні", наук. Керівник - Шульга І. С.
"Особливості вживання часових форм у сучасній французькій мові",
наук. керівник ст. викл. - Бурчик І.В.
"Методика фахової майстерності", наук. керівник ст. викл. Мельник П.Ю.
На кафедрі приділяють велику увагу науковому зростанню викладачів. На даний час в аспірантурі навчаються 5 аспірантів: Клименко О.І., Ганоль І.В., Гринюк О. С., Шемякіна М.П., Павлик В.І. Після закінчення навчання в аспірантурі завершують роботу над дисертаційними дослідженнями П. Ю. Мельник, І. В. Бурчик, О. В. Горбач, О. В., Соломаха А. В., Степаніщева І. В., Ємченко М. М., Сокорчук В.М.
У зв"язку з потребою удосконалення та підвищення якості психолого-педагогічної та методичної підготовки майбутніх вчителів та викладачів іноземних мов вирішальна роль належить педагогічній практиці з першої і другої іноземних мов, яка проводиться в базових школах м. Києва: СШ №20 –французька мова, .), СШ №69, СШ №244 –німецька мова, СШ №130 – італійська мова. Досвідчені викладачі-методисти, які керують педагогічною практикою (Єленіна З.І., Андрусевич О.В., Мельник П.Ю, Сокорчук В.М., Науменко В.Д., Дермель Н.М., Пільгуєва О.А., Макарова О.С. та інш.) беруть участь у методичних семінарах у школах, виступають з лекціями з актуальних питань іноземної філології та методики викладання іноземних мов, є членами журі в олімпіадах з іноземних мов, та Малої Академії Наук.
Таким чином, робота, що ведеться викладачами кафедри, сприяє удосконаленню навчального процесу і, як результат, кращому оволодінню іноземними мовами.